En ny nettbutikk, et community-konsept og en merkevarehistorie: slik formet vi identiteten til Northern Playground.
TEKNOLOGI
PRODUKT
DESIGN
VISUELL IDENTITET
NETTBUTIKK
Å produsere klær på en «bærekraftig måte» reduserer kun utslippene fra produktet med rundt 10 %. Det nærmeste man kommer bærekraftig, er å eie færre og bedre klær. Northern Playground ønsker å endre tekstilindustrien og forbruksvanene våre slik at de blir mer bærekraftige.
Som en startup hadde produktene, merkevaren og den digitale tilstedeværelsen til Northern Playground utviklet seg organisk over tid; litt her og litt der. Den visuelle identiteten manglet en helhetlig tilstedeværelse som kunne kommunisere kvaliteten på produktene og verdiene de kjemper for.
Northern Playground er stolte av å bygge en tett relasjon til kundene sine, og de mener at åpen dialog og reelle samarbeid mellom produsent og kunde er nøkkelen til en bærekraftig virksomhet – og planet. Hvordan kunne vi bidra til å forsterke dette budskapet?
Da vi startet samarbeidet høsten 2019, besto Northern Playground av 3,5 ansatte som jobbet fra et lite kontorlokale fullt av klesesker – et lager og arbeidsplass i ett. Fire av våre flyttet inn hit i to måneder og utviklet digitale verktøy og visuelle konsepter for å hjelpe Northern Playground i sitt oppdrag: å bli den ledende bærekraftige merkevaren innen tekniske klær.
1 - Nettbutikk
Ved å bruke Centra for e-handel, Sanity for innhold, og Gatsby for serverløs rendering, bygde vi en rask og sikker nettside med solid SEO. Transformasjonen bidro til en salgsvekst på 300 % og ga Northern Playground selvtillit til å endre forretningsmodell fra B2B til D2C.
2 - Community-konsept:
Etter en vellykket ombygging var Northern Playground klare for neste steg. Sammen skrev vi en søknad og fikk midler fra Innovasjon Norge til å utvikle fremtidens D2C-modell. Idéen var bl.a. å gi kundene en rolle både i utformingen av nye produkter, og i beslutninger om hva som burde lages.
Ved å basere produksjon på tilgjengelig fakta - ikke antakelser, ønsket Northern Playground å bekjempe den største miljøsynderen i hele systemet: overproduksjon. For å få til dette måtte vi endre den digitale plattformen fra en tradisjonell nettbutikk til et community - med butikken som én del av helheten.
3 - Redesign of identitet
Vi jobbet strategisk sammen om å definere Northern Playgrounds personlighet og unike historie. Hvordan skiller de seg fra andre merker? Hvilken posisjon vil de ta i markedet?
Northern Playground lever med paradokset om å ville redusere verdens klesproduksjon, samtidig som de produserer nye klær. For å skape en meningsfull og differensierende identitet måtte de akseptere og eie dette dilemmaet. Og det gjorde de.
Sommeren 2021 tilbrakte vi tre intensive uker med å utvikle en ny visuell identitet, basert på alt arbeidet fra merkevare-workshops og tøffe diskusjoner de siste to årene. De ønsket en identitet som representerte opposisjon mot det etablerte markedet. Å kommunisere ærlighet, med kraft nok til å vekke oppmerksomhet. De trengte verktøyene som kunne støtte deres sterke budskap.
Samarbeidet med Northern Playground ble en reise i å pushe grensene for hva en nettbutikk kan være. Vi lærte å mestre alt fra komplekse valuta- og skatteregler, til prosessen med å selge produkter som fortsatt var på tegnebrettet.
Vi satt også igjen med en langt dypere forståelse av tekstilindustriens rolle i miljø- og samfunnsutfordringene – og hvordan vi kan være med å snu dette.
Iterate heier på Northern Playground!
↓
Sjekk ut butikken deres på Grünerløkka i Oslo - kanskje du finner din siste skjorte?
The techy stuff is all awesome, sure, but we continue to work with Iterate because the people there not only want to deliver a good product, they want to really work with us, understand us and think outside the box with us.
Jo Egil Tobiassen - CEO
Fredrik Pettersen
Salg, Produktutvikling
fredrik.pettersen@iterate.no